Katalog




  • Józef Maria Bocheński, O sensie życia

    Co to jest sens życia? Można by odpowiedzieć na to pytanie zestawiając zwroty, w których wyrażenie “sens życia" występuje, czyli stosując dobrą analityczną metodę.


  • Józef Maria Bocheński, Przeciw humanizmowi

    Przystępuję do skreślenia moich poglądów na tak zwaną naturę człowieka, to jest do próby odpowiedzi na pytanie, czym ludzie są.


  • Tomasz Włodek, Idioktualiści

    Bycie postmodernistycznym filozofem jest w gruncie rzeczy bardzo proste. Po pierwsze - należy używać zdań długich, gramatycznie poprawnych, lecz nieniosących żadnej treści.


  • William S. Lind, Jak powstała polityczna poprawność?

    Gdzie te wszystkie rzeczy, o których słyszeliście dziś rano, wiktymologiczny feminizm, ruch praw gejów, wymyślone statystyki, poprawianie historii, kłamstwa, żądania, cała ta reszta - skąd to się wywodzi? Po raz pierwszy w naszej historii Amerykanie trwożą się przed tym, co powiedzą, co napiszą i co pomyślą.


  • Józef Maria Bocheński, O światopoglądzie

    Hegel powiedział kiedyś, że sowa Minerwy podnosi skrzydła do lotu, dopiero wtedy, gdy zapada mrok. To powiedzenie jest w dwojakim sensie prawdziwe.


  • Józef Maria Bocheński, Społeczeństwo

    Po rozważaniach na tematy ontologiczne wróćmy obecnie do spraw ludzkiego istnienia, a mianowicie do zagadnień społeczeństwa


  • Stefan Szary, Filozofia spotkania z człowiekiem umierającym - w poszukiwaniu sensu życia, cierpienia i śmierci

    Świadomość śmierci Większość z ludzi nie pamięta chwili, w której po raz pierwszy pojawiło się w ich życiu pytanie o śmierć.


  • Andrzej Jakubik, Granice poznania drugiego człowieka w psychiatrii

    W filozoficznej refleksji nad poznawaniem drugiego człowieka w psychiatrii oprócz zagadnień epistemologicznych wyłaniają się zawsze różnorodne problemy ontologiczne, metodologiczne, antropologiczne i aksjologiczne.


  • Stefan Szary, Jestem człowiekiem – czy to coś jeszcze znaczy? Rozważania nie-poprawne w "dobie kryzysu"

    Można czasami usłyszeć zdanie: "człowiek uczy się przez całe swe życie". Z pewnością wspominamy nieraz własne dzieciństwo i lata szkolne.


  • Leszek Kołakowski, Sacrum i śmierć

    Poza wszelkimi antropologicznymi badaniami nad rozmaitością wierzeń dotyczących życia przyszłego i ostatecznego zwycięstwa nad śmiercią, i ponad tymi badaniami, pojawiają się dwa pytania, które nie są ani empiryczne, ani historyczne.


  • Paweł Więckowski, Egzystencjalna terapia rozpaczy – Nietzsche i Zaratustra

    W zalewie książek wykorzystujących fakty z historii kultury pojawiała się książka niezwykła, bo filozoficzno-psychologiczna – profesor psychiatrii, specjalista od psychoterapii egzystencjalnej, opisał fikcyjną psychoterapię jednego z najważniejszych, ale i najbardziej niepokornych filozofów Europy – Fryderyka Nietzschego.


  • Józef Maria Bocheński, Wartość

    Jeden z największych poetów, jakim kiedykolwiek poszczycić się mogła ludzkość, Goethe, wielokroć wypowiadał się drwiąco o teorii i spekulowaniu.


  • Stefan Szary, "Choremu nie słów potrzeba, ale obecności". Moje spotkania w Akademii Walki z Rakiem

    Zdobywanie lądów nieznanych Było to przed wielu laty podczas studiów.


  • Kamil Czajkowski, Czy rozum jeszcze myśli? Psychologia, a racjonalność postmodernistyczna

    Rozum niejedno ma imię Od kiedy zacząłem interesować się psychologią i podjąłem studia uniwersyteckie w tym zakresie, zawsze bardzo ceniłem sobie krytyczne głosy w kwestii racjonalności psychologii jako nauki.


  • Marcin Gonera, Czy współczesna sztuka może wychowywać?

    Sztuka, która z odtwarzania namiętności przechodzi do opisu nałogów – upada. Marie von Ebner-Eschenbach Sztukę najprościej zdefiniować można jako twórczość artystyczną obejmującą dzieła z zakresu malarstwa, architektury, rzeźby, muzyki i literatury, odpowiadające wymaganiom estetyki, odznaczające się pięknem i harmonią, ale także jako czynność będąca wyrazem jakiejś zręczności.


  • Włodzisław Duch, Czym jest kognitywistyka?

    Wydaje się, że dla człowieka nie ma nic ważniejszego jak poznanie samego siebie, a to oznacza poznanie swojego umysłu.


  • Ewelina Ławecka, Esej na temat śmierci

    Śmierć. Nieuchronna, przerażająca, budząca dziesiątki pytań, z których większość i tak pozostanie bez odpowiedzi.


  • Stefan Szary, Filozoficzne aspekty spotkania z człowiekiem cierpiącym

    Fenomen spotkania Człowiek jest istotą mniej lub bardziej wyraźnie świadomą tego, że jest.


  • Leszek Gawor, Idea cywilizacyjnego pluralizmu Feliksa Konecznego

    I. We współczesnym świecie społecznym obserwujemy dwie generalne przeciwstawne tendencje.


  • Adrian Pakuła, Jacques Maritain o prawach człowieka

    Problemy teoretyczne i zgodność praktyczna Pierwsza istotna myśl tego chrześcijańskiego filozofa brzmi: "Daremnie jednak byłoby szukać dla praw człowieka powszechnie akceptowanego racjonalnego uzasadnienia".


  • Andrzej Augustynek, Na rubieżach nauki; o Ig Noblach i nie tylko

    Środowisko naukowe stara się eliminować prace niezasługujące na miano naukowych. Jednak nawet system recenzji publikowanych prac czasami jest niewystarczający.


  • Andrzej Augustynek, Nie tylko hipnoza

    Amerykański kosmonauta Cooper ujawnił, że w czasie lotu orbitalnego, z wysokości 330 km, zobaczył gołym okiem domy i inne zabudowania.


  • Leszek Kapler, Odkryj sens swojego życia

    Pierwsze kroki dla odkrywania dobrego życia należy skierować w kierunku zastanawiania się nad sensem swojego życia.


  • Leszek Kapler, Po co nam rozwój osobisty?

    To tytułowe pytanie koresponduje z inną ważną refleksją - po co w ogóle żyjemy? Dokąd wiedzie ta droga? Jedni powiedzą - do szczęścia, inni do kariery, sukcesów, fortuny, poświęcenia dla innych.


  • Stefan Szary, Praktyczny aspekt filozofii egzystencji. Filozofia egzystencji w pismach psychologicznych Rollo May'a

    Szeroko rozumiany egzystencjalizm stał się fundamentem psychologii egzystencjalnej, której jednym z najwybitniejszych przedstawicieli jest amerykański psycholog i psychoterapeuta Rollo May (1909-1994), były wykładowca uniwersytetów Harvard, Princeton, Yale w Stanach Zjednoczonych.


  • Józef Maria Bocheński, Prawo

    Dziś chciałbym się zastanowić nad prawem. Nie mam tu na myśli praw, które uchwala parlament i które znajdują zastosowanie w sądach, lecz prawa w naukowym znaczeniu tego słowa - na przykład prawa fizykalne, chemiczne, biologiczne - ale przede wszystkim prawa czystych, oderwanych nauk, jak rozmaitych gałęzi matematyki.


  • Marcin Gonera, Samowychowanie w pedagogice personalistycznej

    Paradoksalnie można by powiedzieć, że najlepszy wychowawca to taki mistrz, który staje się niepotrzebny.


  • Tomasz Ciećwierz, W drodze do szczęścia, czyli o poszukiwaniu sensu życia i jego znaczenia dla człowieka

    Współczesny człowiek dąży do uzyskania satysfakcji z tego kim jest i co robi. Stawia na rozwój osobisty, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz uzyskanie dóbr materialnych.


  • Zuzanna Celmer, W poszukiwaniu sensu życia

    Ze wszystkich żyjących istot, tylko człowiek jest w stanie ogarnąć refleksją swoje własne istnienie i uczynić samego siebie obiektem rozważań.


  • Olga Świderska , Wolność czy zniewolenie w koncepcjach: psychodynamicznej, behawioralnej i humanistycznej

    Kwestia wolności jest chyba tą najbardziej poruszającą, najintensywniej badaną, diagnozowaną z największą cierpliwością.


  • Małgorzata Osowiecka, Zagubiona tożsamość w chmurze ponowoczesnego chaosu

    Człowiek uwikłany w postmodernizm to niejako mussillowski "człowiek bez właściwości". A i tak każdy z nas, z racji swoich psychologicznych atrybutów, szuka dla siebie miejsca.


  • Stefan Szary, Znaczenie dobra w spotkaniu z człowiekiem chorym i niepełnosprawnym

    Dobro W filozofii Platona dobro stanowi najwyższą ideę.


  • Karolina Walczykowska, Życie jest podróżą

    Podróż - to takie magiczne słowo. Słysząc je automatycznie przed oczami stają tysiące, jeżeli nie miliony, obrazów prześlicznych starówek, dzikich zwierząt, zapierających dech w piersiach krajobrazów.

  • Józef Bocheński, Sto zabobonów

    (...) W świecie filozofów przyjęto obchodzić się elegancko z najgorszymi nawet idiotyzmami.(...) Wypada raz wreszcie z tym skończyć, odróżnić hipotezę naukową od widzimisię demagoga, naukę od fantazji, uczciwy wysiłek filozoficzny od pustej gadaniny.

Portal Psychologia.net.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym serwis działa lepiej. Pliki te umieszczane są w komputerze Użytkownika. Dowiedz się więcej...Akceptuję